Oktatott tárgyak kivonata

minden eddigi szemeszter

Kliensoldali fejlesztés

KF 2022-23-2 HTML CSS JS EVENT LOOP BOM DOM CORS PROMISE MAP REDUCE FILTER

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megfelelő ismereteket szerezzenek a kliensoldali fejlesztés témakörében. Megtanulják a web alapjaként szolgáló HTML leíró nyelvet, kiegészítve a stíluslapokkal CSS, így saját struktúrákat, elrendezéseket képesek kialakítani. Megtanulnak használni külső stíluskönyvtárakat is (pl. Bootstrap, Material UI stb.). Megtanulják a JavaScript kliensoldali nyelv alapvető működését, nyelvi sajátosságait. Megismerkednek a következő fogalmakkal: DOM, Web APIs, events, JSON, jQuery, AJAX, TypeScript, lifecycle, cookie. Megismerkednek a Vue keretrendszer alapjaival, adatkötéssel, CDN felhasználással. Megismerkednek az Angular keretrendszerrel részletesebben.

Tovább a tárgy anyagaihoz

Szoftvertervezés és -fejlesztés specizalizáció (Üzemmérnök-informatikus)

BPROF-SPEC 2022-23-2 ASP.NET Vue JS Angular Vanilla JS HTML CSS Git SCM GitHub SCRUM Jira GitKraken issue feature branch

A specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó ismereteket kapjanak a szoftverek tervezésének, fejlesztésének és üzemeltetésének alapvető területeiről. Ez magába foglalja a programtervezés alapjait (alapvető architektúrák, üzemeltetési kérdések), a szerver- (programozási nyelvek, keretrendszerek, protokollok) és kliensoldali (JavaScript, Android, iOS) alkalmazásfejlesztési technikákat és egyéb kapcsolódó témaköröket (verziókezelés, tesztelés, telepítés, üzemeltetés).

A specializáció hallgatói a félévek során megismerkednek a nagyobb projektek fejlesztésének menetével, a nagyvállalati szoftverfejlesztés sajátosságaival (csapatmunka, fejlesztési módszertanok).

A szakdolgozat tárgy keretein belül pedig egy saját, kellően komplex alkalmazást fejlesztenek a tanult módszerek gyakorlati alkalmazásával.

A fentebb leírtak egy más megfogalmazásban érthetők úgy is, hogy a specializáció célja, hogy a hallgatók mély ismereteket és valós gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a szoftverfejlesztés témakörében, ipari szinten. További cél a hallgatók tudásának szélesítése a fejlesztéshez szorosan kapcsolódó témakörökben, így fejlesztve az ún. soft-skill területet is.

Tovább a tárgy anyagaihoz

Software Technology and GUI Design

SGUI 2022-23-2 C# XAML JSON WPF GUI ASP.NET API MVVM MVC DESIGN PATTERN GAME DEVELOPMENT DATA BINDING GIT INTERMEDIATE

During the practices, the students are familiarized with the MVVM/MVC patterns using the C# language. During the lectures, the students are familiarized with the GoF Basic Design Patterns. Course description: MVVM design pattern in the WPF framework (controls, events, data binding). Using the MVC design pattern in the ASP.NET framework (razor, controllers, API endpoints, API access). Simple game development in WPF framework. GoF Basic Design Patterns. JavaScript fundamentals, DOM manipulation, events, Web API usage.

Tovább a tárgy anyagaihoz

Szoftvertechnológia és Grafikus Felhasználói Felület Tervezése

SzGUI 2019-20-2 C# XAML JSON WPF GUI ASP.NET API MVVM MVC DESIGN PATTERN GAME DEVELOPMENT DATA BINDING GIT INTERMEDIATE

A tárgy keretében az előadásokon a hallgatók megismerkednek a szoftvertechnológia paradigmáival, a szoftver tervezés, fejlesztés metodikájával, különös tekintettel az objektum-orientált modellezésen alapuló modern megoldásokra. Az előadások főbb tématerületei: a szoftvertechnológia trendjei és tendenciái, a szoftverfejlesztés paradigmái, módszertanai, az informatikai tervek és dokumentációk jelölésrendszere. Az agilis fejlesztési modellek. A szoftverfejlesztés lehetőségei, az objektum-orientált analízis és tervezési módszerek, modellezés, a modell-alapú szoftverfejlesztés, a Unified Modelling Language, az UML modelljei, alkalmazásuk a fejlesztés során, az UML profilok, a modell-vezérelt architektúra (MDA), a tervezési minták alkalmazása, alkalmazásfejlesztés az UML és RUP segítségével. Nagy rendszerek, Felhő alapú alkalmazások fejlesztése. Esettanulmányok, mintapéldák.

A tárgy laborfoglalkozásainak keretében a hallgatók az előadáson elsajátított elméleti ismereteknek a gyakorlatban történő alkalmazásával ismerkednek meg. A félév során a hallgatók csoportmunkában egy komplex feladatot oldanak meg CASE eszköz segítségével. A feladat megvalósítása során törekedni kell a gyakorlatorientált feladatmegoldásra, a fejlesztés készség szintű kialakítására, a csoportmunkában történő fejlesztés bemutatására. A gyakorlat súlyponti része a megvalósított rendszer modern grafikus felhasználói felületének tervezése és fejlesztése.

Tovább a tárgy anyagaihoz

Projektmunka koordinálás

PROJM 2020-21-1 MACHINE LEARNING NEURAL NETWORKS WEB DEVELOPMENT BACKEND FRONTEND EMBEDDED SYSTEMS APP DEVELOPMENT

A Szoftvertervezés és -fejlesztés szakirány fontos részét képezi a négy félévet felölelő projektmunka. A specializációt megkezdő hallgatók az első félévtől kezdődően aktívan tevékenykednek témavezetőjük közreműködésével, melynek eredményeként olyan összetett megoldások születnek, amelyek a későbbiekben TDK dolgozatként és szakdolgozatként is bemutathatóak.

A szakirány, valamint ezáltal a Projektmunka tárgy megtalálható mind Mérnökinformatikus, mind pedig Üzemmérnök-informatikus (BPROF) képzésen egyaránt, más-más felosztásban.

Tovább a tárgy anyagaihoz

Szakdolgozat témavezetés

SZAKD 2020-21-1 MACHINE LEARNING NEURAL NETWORKS WEB DEVELOPMENT BACKEND FRONTEND EMBEDDED SYSTEMS APP DEVELOPMENT

BSc szakdolgozatok, MSc diplomamunkák valamint Tudományos Diákköri Konferencia munkák témavezetését vállalom. Téma megkötés nincs, nyitott vagyok sok mindenre. Ettől függetlenül preferált témák: gépi tanulás, neurális hálók, webfejelsztés (front- és backend), beágyazott rendszerek valamint mobil app fejlesztés.

Tovább a tárgy anyagaihoz

Webprogramozás Alapjai

WPA 2019-20-1 HTML CSS PHP JS HTTP HTTPS UDP TCP WEB FUNDAMENTALS NETWORKING GET REQUEST POST REQUEST WEB SECURITY XSS CSRF SESSION HIJACK SQL INJECTION HASHING SALTING PEPPER API CORS TWIG JWT SSH

A tárgy keretében az előadásokon a hallgatók megismerkednek a web alapvető működésével és felépítésével, mind hardveres (hálózati), mind pedig szoftveres oldalról. Az előadások főbb tématerületei: az internet működése és alapjai, weboldal felépítése, webes programozási nyelvek, webes biztonság. A hallgatók megismerkednek a HTML és CSS fontosabb részeivel, azok kialakulásával, betekintést kapnak a hálózati topológiák működésébe. A web alap protokolljai (HTTP, HTTPS, UDP, TCP) ismertetésre kerülnek. Statikus és dinamikus weboldalak kapcsán betekintést nyernek a szerver- és kliensoldali programozási nyelvekbe (PHP, JS). Hosszú témaként előkerül a webes biztonság kapcsán, különböző támadások és általuk okozott problémák (SQL injection, XSS, CSRF, social-engineering, DOS változatok stb.), valamint ezek elkerülésére szolgáló biztonsági módszerek (SSH kulcs, token based authentication (JWT), hardverkulcs, többfaktoros azonosítás, átgondolt programírás, szűrőfüggvények alkalmazása, jelszavak tárolása (hash, salt, pepper) stb.). Végezetül a hallgatók megismerkednek az aktuális ipari trendekkel (keretrendszerek oka és célja, CMS rendszerek, teszteléssel kapcsolatos tudnivalók, tervezési minták (MVC-MVVM), API first alapú fejlesztés, template engine-k, CORS jelenség, verziókezelés alkalmazása).

Tovább a tárgy anyagaihoz

Advanced Development Techniques

ADT 2021-22-1 C# XML SQL GIT BASICS ADVANCED DELEGATE LINQ XML DLL DATABASE ENTITY FW CORE REFLECTION UNIT TESTING MOCKING LAYERING MVC THREAD TASK PROCESS

Advanced techniques of the C# language (Lambda expressions, LINQ, Entity Framework, Attributes, Reflection, DLL, Unit tests, Mock, Processes, Threads and Tasks as part of parallel programming).

Tovább a tárgy anyagaihoz

Webprogramozás és Haladó Fejlesztési Technikák

WHP 2020-21-1 C# XML SQL GIT BASICS ADVANCED DELEGATE LINQ XML DLL DATABASE ENTITY FW CORE REFLECTION UNIT TESTING MOCKING LAYERING MVC THREAD TASK PROCESS

A tárgy egyik célja a webes alkalmazások fejlesztésének elsajátítása. HTML dokumentumok generálása. HTML formok készítése. Session kezelés. Cookie kezelés. Rejtett űrlapmezők. A tárgy másik felének részei: Lambda kifejezések és LINQ, XLINQ és LINQ To Entities. ADO.NET Entity Framework, felépítés, adatmodell (EDM). Database Engine Query használata. Alkalmazásfejlesztés, entitások és asszociációk. Adatok frissítése és beszúrása. Folyamatok kezelése, folyamat indítása statikus metódusból és objektumból, folyamat leállítása, EnableRaisingEvents, HasExited tulajdonságok. Szálak és szinkronizációjuk, indítás, prioritás, állapot átmeneti diagram. Előtér- és háttérszálak, ThreadPool osztály, szálak csoportba gyűjtése. Szinkronizálási alapok. Lockolás, Monitor osztály és szálműködés-szinkronizáció, várakozás. TPL betekintés. Párhuzamos programozási algoritmusok.

Tovább a tárgy anyagaihoz

Java Alapú Fejlesztés

JAVA 2020-21-1 C# JSON HTML CSS PHP JS

Alapvető HTML és CSS ismeretek bemutatása. Alapvető szerver- és kliensoldali programozás, valamint programozási nyelvek bemutatása (PHP, JavaScript).

Tovább a tárgy anyagaihoz

Szoftvertervezés és -fejlesztés I.

SzTF1 2018-19-1 C# BASICS CONSOLE APP METHOD CLASS OOP OBJECT ORIENTED PROGRAMMING

A hallgatók megismerkednek a strukturált és objektum orientált programozás alapelveivel és módszereivel, valamint egy konkrét objektum orientált programnyelv használatával. Főbb kompetenciák: Algoritmusok felépítése, vezérlési szerkezetek. Az algoritmus leírásának eszközei, pszeudokód. Egyszerű programozási tételek: sorozatszámítás, eldöntés, kiválasztás, lineáris keresés, megszámlálás, maximum kiválasztás. Összetett programozási tételek: másolás, kiválogatás, szétválogatás, metszet, egyesítés, összefuttatás. Programozási tételek összeépítése. Az objektum orientált paradigma: objektum, osztály, osztályok közötti kapcsolatok. Az OOP megvalósítások általános jellemzői: egységbezárás, adatrejtés, öröklés, többalakúság, kód újrafelhasználás. Rendezések: egyszerű cserés, buborék, beillesztéses, Shell, gyorsrendezés, összefésülő rendezés. Nem összehasonlító rendezések. Logaritmikus keresés. Halmazműveletek. Rekurzív algoritmusok. Kupacok, kupacrendezés.

Tovább a tárgy anyagaihoz

Szoftvertervezés és -fejlesztés II.

SzTF2 2018-19-2 C# ADVANCED OOP INHERITANCE INTERFACE BINARY SEARCH TREE LINKED LIST GRAPH EVENT DELEGATE

A hallgatók megismerkednek az objektumorientált paradigma haladó eszközeivel, illetve a gyakorlatban használatos alapvető adatszerkezetekkel. Főbb kompetenciák: Osztályok közötti hierarchia felépítése. Öröklés. Konstruktorok az öröklésben. Metódusok felülírása és elrejtése. Polimorfizmus. Absztrakt osztályok. Interfészek. Eseménykezelés lehetőségei. Delegáltak. Hibakezelés hagyományos módszerei. Kivételkezelés. Generikus osztályok. Iterátorok. Egyszerű egyirányú és rendezett láncolt lista. A láncolt lista egyéb megvalósításai. Bináris keresőfa. B-fa. Irányított és irányítatlan gráfok. Feszítőfák. Kruskal és Prim algoritmusa. Gráfbejárások. Szélességi és mélységi keresés. Útkeresés. Dijkstra algoritmus. Összefüggő komponensek keresése. Topológiai rendezés. Hasító táblázatok. Visszalépéses keresés. Dinamikus programozás. Mohó algoritmusok. Branch and Bound módszer. Programozási paradigmák.

Tovább a tárgy anyagaihoz